Dr Andreas Weich
Dr. Andreas Weich is Head of the Media | Transformation department at the Leibniz Institute for Educational Media and the early career scholars group for the Leibniz-ScienceCampus – Postdigital Participation – Braunschweig. He previously worked at the TU Braunschweig in the field of media education and directed the coordination office for media studies at the Braunschweig University of Art. He received his PhD from Paderborn University with a thesis on the genealogy and mediality of profiling technologies and practices. He was awarded a scholarship to work in the DFG research training group ‘Automatisms’ at the same university. His research foci are media and education theory, discourse and dispositive analysis, digital media and post digital cultures. He is a member of the interdisciplinary steering group behind the initiative ‘Keine Bildung ohne Medien!’, spokesperson for the working group Medienkultur und Bildung and the coordinator of the Forum der Gesellschaft für Medienwissenschaft as well as a peer reviewer for several journals, such as the Zeitschrift für Medienwissenschaft, Zeitschrift Medienimpulse and merzWissenschaft.
Projects
- Generative AI as an educational medium
- Postdigital Media Constellations in Education
- Educational Ecosystems
Publications
Monographs
Edited Volumes
Postdigital Participation in Education. How contemporary media constellations shape participation (forthcoming 2023), Palgrave Macmillan, (edited with Felicitas Macgilchrist).
Transformationen der Leistung in Schule und Bildungsmedien (forthcoming 2023), Eckert – Die Schriftenreihe, (edited with Janina Becker and Maren Tribukait).
Privacy and Identity Management. 17th IFIP WG 9.2, 9.6/11.7, 11.6/SIG 9.2.2 International Summer School, Privacy and Identity 2022, Virtual Event, August 30–September 2, 2022, Proceedings (with Felix Bieker, Joachim Meyer, Sebastian Pape and Ina Schiering).
Articles (peer-reviewed)
Postdigital Participation in Education: An Introduction. In: Andreas Weich, Felicitas Macgilchrist, (eds) (forthcoming 2023): Postdigital Participation in Education. How contemporary media constellations shape participation (with Felicitas Macgilchrist).
Transformationen der Leistung in Schule und Bildungsmedien – eine Einleitung. In: Janina Becker, Maren Tribukait, Andreas Weich, (eds) (forthcoming 2023): Transformationen der Leistung in Schule und Bildungsmedien, Eckert – Die Schriftenreihe (with Janina Becker and Maren Tribukait).
Postdigital Participation in Education – a Postscript. In: Weich, Andreas/Macgilchrist, Felicitas (eds) (2023): Postdigital Participation in Education. How Contemporary Media Constellations Shape Participation, Cham: Palgrave Macmillan, p. 231-241 (with Felicitas Macgilchrist).
Let’s figure it out. Participatory means for reflecting educational media in a postdigital world. In: AndreasWeich, Felicitas Macgilchrist, (eds): Postdigital Participation in Education. Who participates how in contemporary media constellations? (in preparation 2023, Palgrave Macmillan, (with Philipp Deny, Michael Friedewald, Marvin Priedigkeit and Ina Schiering).
Bildungsbezogene Medienkonstellationsanalyse. Konturen einer vermittelnden Herangehensweise angesichts der Grenze zwischen Subjekt und Medien. In: Vierteljahresschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 04/2022, Heft 98, p. 461-477.
Adaptive Lernsysteme zwischen Optimierung und Kritik. Eine Analyse der Medienkonstellation bettermarks aus informatischer und medienwissenschaftlicher Perspektive. In: Datengetriebene Schule. Forschungsperspektiven im Anschluss an den 27. Kongress der DGfE, Themenheft der Zeitschrift Medienpädagogik, edited by Mandy Schiefner-Rohs, Sandra Hofhues and Andreas Breiter (2021), (with Marvin Priedigkeit, Philipp Deny and Jasmin Troeger).
Learning Analytics and Privacy – Respecting Privacy in Digital Learning Scenarios. In: Michael Friedewald, Stefan Schiffner, Stephan Krenn, (eds) (2021): Privacy and Identity Management. Privacy and Identity 2020. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 619. Springer, Cham. (with Marvin Priedigkeit and Ina Schiering) doi.org/10.1007/978-3-030-72465-8_8.
Hervorbringung von Medienkonstellationen statt Nutzung didaktischer Werkzeuge. Versuch einer medienkulturwissenschaftlichen Didaktik der Bildungsmedien am Beispiel von Videokonferenzen als Unterrichtsform. In: Medienimpulse. 2/20, Nähe(n) und Distanz(en) in Zeiten der COVID-19-Krise. doi.org/10.21243/mi-02-20-20.
Medienreflexion als Teil „digitaler Kompetenzen“ von Lehrkräften? – Eine interdisziplinäre Analyse des TPACK und des DigCompEdu-Modells. In: k:ON – Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 1/2020, (with Katja Koch and Julius Othmer), p. 43-64. doi.org/10.18716/ojs/kON/2020.1.3.
„Wirbst du noch oder empfiehlst du schon?“ Überlegungen zu einer Transformation der Wissensproduktion von Werbung. In: Zeitschrift für Medienwissenschaft, Nr. 9 Werbung, 2013, p. 43-52 (with Julius Othmer).
Further publications
Postdigital Participation in Education – a Postscript. In: Andreas Weich, Felicitas Macgilchrist, (eds) (forthcoming 2023): Postdigital Participation in Education. Who participates how in contemporary media constellations? (with Felicitas Macgilchrist).
Videoconferencing in Teaching Constellations. In: Axel Volmar, Olga Moskatova, Jan Distelmeyer, (eds): Video Conferencing: Practices, Politics, Aesthetics (forthcoming 2023) (with Irina Kaldrack and Philipp Deny).
Bildungsauftrag. Was Medienwissenschaft im Kontext von Medien und Bildung tut, tun könnte und tun sollte. In: Zeitschrift für Medienwissenschaft, Nr. 28, Protokolle, (forthcoming 2023), p. 139-148 (with Adrianna Hlukhovych).
Medienkonstellationsanalyse. In: Laura Niebling, Felix Raczkowski, Sven Stollfuß (eds) (2023 online/2024 print): Handbuch digitale Medien und Methoden. Wiesbaden: SpringerVS.
Digitale Medien und Dispositivanalyse. In: Laura Niebling, Felix Raczkowski, Sven Stollfuß (eds) (2023 online/2024 print): Handbuch digitale Medien und Methoden. Wiesbaden: SpringerVS (with Sven Stollfuß).
Lehrkräftebildung in der digital vernetzten Welt: Ein interdisziplinärer Kompetenzrahmen für (angehende) Lehrkräfte und dessen Umsetzung in einem Pilotseminar. In: Ralf Knackstedt, JürgenSander, Jennifer Kolomitchouk (eds) (2022): Kompetenzmodelle für den Digitalen Wandel (with Torben Mau, Ira Diethelm, Henrike Friedrichs-Liesenkötter and Christian Schlöndorf).
Profil- statt Klassenbewusstsein? Medientheoretische und politische Überlegungen. In: FFK Journal 6 (2021) Dokumentation des 33. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums an der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig (edited by Franziska Wagner, Jasmin Kathöfer, Tim Glaser, Ingo Bednarek), p. 57-69.
Digitale Medien und Methoden: Sven Stollfuß und Andreas Weich über die Dispositivanalyse. In: Open-Media-Studies-Blog (with Sven Stollfuß). 4. September 2020, zfmedienwissenschaft.de/node/1540.
Digitale Medien und Methoden: Andreas Weich über die Medienkonstellationsanalyse. In: Open-Media-Studies-Blog. 16. Juni 2020, zfmedienwissenschaft.de/node/1519.
Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt – ein interdisziplinäres Modell. In: Thomas Knaus, Olga Merz (eds) (2020): Schnittstellen und Interfaces. Digitaler Wandel in Bildungseinrichtungen (fraMediale Band 7), München: Kopead, p. 157-167 (with Torsten Brinda, Niels Brüggen, Ira Diethelm, Thomas Knaus, Sven Kommer, Christine Kopf, Petra Missomelius, Rainer Leschke and Friederike Tilemann).
Das „Frankfurt-Dreieck“. Ein interdisziplinäres Modell zu Bildung und Digitalisierung. In: Medienimpulse, 2/19. doi.org/10.21243/mi-02-19-05.
Was nicht passt, wird passend gemacht. Learning Analytics als Teil des Profilierungsdispositivs. In: Medienimpulse, 1/18. doi.org/10.21243/mi-01-18-04.
Medien, Bildung und Wissen in der Hochschule – eine Einleitung. In: Andreas Weich, JuliusOthmer, Katharina Zickwolf (eds) (2018): Medien, Bildung und Wissen in der Hochschule. Wiesbaden: Springer VS, S. 1-7 (with Julius Othmer and Katharina Zickwolf).
Sich profilieren und profiliert werden – über zwei Seiten einer Medaille. In: Martin Degeling, Julius Othmer, Andreas Weich, Bianca Westermann (eds) (2017): Profile. Interdisziplinäre Beiträge. Lüneburg: Meson, p. 37-57.
Einleitung. In: Martin Degeling, Julius Othmer, Andreas Weich, Bianca Westermann (eds) (2017): Profile. Interdisziplinäre Beiträge. Lüneburg: Meson, p. 9-14 (with Martin Degeling, Julius Othmer and Bianca Westermann).
Unentschieden? Subjektpositionen des (Nicht-)Entscheiders in Empfehlungssystemen. In: Tobias Conradi, Florian Hoof, Rolf F. Nohr (eds) (2016): Medien der Entscheidung. Münster: LIT-Verlag, p. 131-149 (with Julius Othmer).
Und noch ein paar Sätze mehr… Anmerkungen zu „Medienbildung in fünf Sätzen“ In: Theo Hug, Tanja Kohn, Petra Missomelius (eds) (2016): Medien – Wissen – Bildung. Medienbildung wozu? Innsbruck: Innsbruck University Press, p. 95-104 (with Julius Othmer).
Planlos! Zur Einleitung. In: Matthias Koch, Christian Köhler, Julius Othmer, Andreas Weich (eds) (2015): Planlos! Zu den Grenzen von Planbarkeit. München: Fink, p. 7-17 (with Matthias Koch, Christian Köhler and Julius Othmer).
Zwei Welten wohnen, ach, in meiner Brust. Medien- und lerntheoretische Überlegungen zu Symbolischem und Handlung am Beispiel eines Planspiels. In: Medienimpulse, 3/15 (with Julius Othmer).
'Our Princess is in another Castle'. Wiederholungen und Zyklen im Computerspiel. In: KultuRRevolution, Nr 69, 2015, p. 59-64 (with Julius Othmer).
Medien – Bildung – Dispositive. Eine Einleitung. In: Andreas Weich, Julius Othmer (eds) (2015): Medien – Bildung – Dispositive. Beiträge zu einer interdisziplinären Medienbildungsforschung. Wiesbaden: Springer VS, p. 9-20 (with Julius Othmer).
Medienbildung und Medientheorie – Versuch eines medienwissenschaftlichen Beitrags. In: Dichtung Digital. Nr. 43, 2013, (www.dichtung-digital.de /journal/aktuelle-nummer/?postID=2226; mit Julius Othmer).
Lost in Digitalisation? Profiles as Means of Orientation in Computer Based Media. In: Julia Eckel, Bernd Leiendecker, Daniela Olek, Christine Piepiorka (eds) (2013): (DIS)ORIENTATION - (Dis)Orienting Media and Narrative Mazes. Bielefeld: transcript, p. 55-71 (with Julius Othmer).
‘Plus Your World’. Profiling the Self between Analytics and Technologies of the Self. In: Derek Noon, Marco Giardina (eds) (2012): 7th Annual CGC Conference Proceedings, p. 19-24.
‚Der Lehrer ist froh, weil er weiß: Du bist so und so.‘ Selbsttechnologien in Facebook und ePortfolios. In: Computer und Unterricht, Vol. 22, Heft 86, 2012, p. 14-17 (with Julius Othmer).
WTF is my GearScore? Risiko und Sicherheit als datenbankgenerierte Elemente im Computerspiel. In: Stefan Böhme, Rolf F. Nohr, Serjoscha Wiemer (eds): Sortieren, Sammeln, Suchen, Spielen. Die Datenbank als mediale Praxis. LIT-Verlag Münster, Reihe Medien´ Welten Bd.18, 2012, p.183-208 (with Julius Othmer and Stefanie Pulst).
Er soll spielend sterben. Die Inszenierung der Angstkonstellation „Gewalt durch digitale Medien“ in den Filmen Tron und Tron: Legacy. In: Jörg Herrmann, Jörg Metelmann, Hans-Gerd Schwandt (eds) (2012): Wissen sie, was sie tun? Zur filmischen Inszenierung der Gewalt von und an Kindern und Jugendlichen, Marburg: Schüren, p. 191-211 (with Julius Othmer).
Matching – Popular media between securityworlds and cultures of risk. In: CharlesEss, Ruth Hagengruber (eds) (2011): The Computational Turn: Past, Presents, Futures? Proceedings IACAP 2011. Münster: MV Wissenschaft, p. 186-188 (with Julius Othmer).