Histories in Motion. Memory Practices, History Cultures and Historic Learning within the German Migration Society

This joint research project, which was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), involved the University of Hildesheim, Freie Universität Berlin, Paderborn University and the Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute. The sub-project for which the Leibniz Institute for Educational Media was responsible used textbook analysis and interviews with publishers of educational media to analyse whether history textbooks respond to the pluralisation of the historical narrative in the context of migration, and if so, in what way. The project aimed to advance concepts of historic learning through close cooperation with partners from education practice and to compose recommendations for textbook production and complementary educational materials. Concepts for history teaching and learning in societies shaped by migration were produced in cooperation with The Foundation Remembrance, Responsibility and Future (EVZ), the Federal Agency for Civic Education and a range of museums, memorial sites, teacher training institutes and stakeholders from non-formal historical education as well as publishers of educational material.

  • Results

    Publications

    • Viola Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme and Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022.
    • Viola Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme and Riem Spielhaus (2022): Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft – Problemaufriss und Konzeption des Bandes. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 11–45.
    • Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus, Viola B. Georgi, Martin Lücke, Sebastian Bischoff, Christine Chiriac, Cornelia Chmiel, Sina Isabel Freund und Lena Kahle (2022): Methodisches Vorgehen. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 47–60.
    • Christine Chiriac und Riem Spielhaus (2022): Geschichtskultureller Wandel, Migrationsgesellschaft und historisches Lernen aus der Perspektive von Akteur:innen der Bildungsmedienproduktion. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 227–278.
    • Sebastian Bischoff, Lena Kahle, Martin Lücke und Riem Spielhaus (2022): Geschichtskultureller Wandel im Vergleich. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 283–295.
    • Viola B. Georgi, Christine Chiriac und Sina Isabel Freund (2022): Wie migrationsgesellschaftliche Realität zur Sprache kommt. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 297–310.
    • Johannes Meyer-Hamme, Cornelia Chmiel und Riem Spielhaus (2022): Fallbeschreibungen im Vergleich: Ähnlichkeiten, Widersprüche, Spannungsfelder. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 323–330.
    • Riem Spielhaus, Carolin Bätge und Imke Rath (2022): Perspektiven, Narrative, Zwischentöne - Impulse für den schulischen Geschichtsunterricht. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 349–359.
    • Otto, Marcus and Spielhaus, Riem (2020): ‘Schulbuch – Macht – Migration. Die Anrufung von Subjekten der Migration in Aufgabenstellungen’. In: Schütze, Sylvia und Matthes, Eva (eds): Migration und Bildungsmedien. Bad Heilbrunn: Verlag Klinkhardt, p. 279–289.
    • Otto, Marcus (2018): ‘Migration seit 1945 in aktuellen deutschen Geschichtsschulbüchern’. In: Robert Maier (eds): Migration 
als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen. Eckert. Dossiers 20, p. 144–163.
    • Otto, Marcus. (2018): ‘Inklusion/Exklusion und die Anrufung von Subjekten in der Migrationsgesellschaft. Die Adressierung der Lernenden in aktuellen Geschichtsschulbüchern’. In: Thomas Sandkühler, Charlotte Bühl-Gramer, Anke John, Astrid Schwabe, Markus Bernhardt (eds): Geschichtsunterricht im 21. Jahrhundert. Eine geschichtsdidaktische Standortbestimmung. Beihefte zur Zeitschrift für Geschichtsdidaktik Bd. 17. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, p. 205–220.

    Interviews

    Teaching Concepts

    Five new modules have been developed as part of the project ‘Histories in motion: Memory practices, history cultures and historic learning within the German migration society. They cover the following topics:

    1. Geschichte(n) der deutschen Migrationsgesellschaft (Stories from a society shaped by migration)
      This material covers six teaching units and helps students to develop independent stories of a society shaped by migration alongside iconic images of German migration history. (Author: Daniel Fastlabend).
    2. Postkolonial Erinnern (Postcolonial remembrance)
      Over the course of two or four teaching units, this material aims towards a power-critical examination of German colonial rule. Students encounter different points of view in the discourse about the remembrance of the colonial period and learn that it is not a neutral subject, but rather one of controversial negotiation. (Authors: Josephine Apraku and Dr Jule Bönkost)
    3. Dschihad made in Germany (Jihad made in Germany)
      Five teaching units provide students’ with an expanded, global perspective of the First World War. The module focusses on the German government’s efforts to persuade Muslim prisoners of war to wage a ‘Holy War’ against the Allies. (Author: Dr Behrang Samsami).
    4. Schuld und Verantwortung ( Blame and responsibility
      Three teaching units encourage reflection on historico-cultural debates in post-migration societies surrounding the Holocaust, and highlight different positions in the debate about blame and responsibility related to the crimes of National Socialism. (Authors: Uriel Glatz and Oliver Kashi).
    5. Bedeutung und Wirkung von NS-Gedenkstätten (The significance and impact of National Socialist memorial sites)
      As a support for the preparation and follow-up for visits to historic sites, this module contains five teaching units that encourage students to reflect on the significance of memorial sites for the culture of remembrance and to develop their own approaches. (Authors: Kathrin Herold and Jenni Farber)

Project Team

Transfer

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