Prof. Riem Spielhaus

Prof. Riem Spielhaus

Knowledge in Transition
Head

Riem Spielhaus is head of the department Knowledge in Transition and Professor of Islamic Studies with a focus on education and cultures of knowledge at Georg-August-Universität Göttingen.

She studied Islamic studies and African studies at Humboldt-Universität zu Berlin, where she also earned her PhD, writing on debates over Islam and the self-positioning of Muslims in Germany. Her dissertation, released by the Ergon Publishing House, received the Augsburg Academic Prize for Intercultural Studies in 2010. She worked as a postdoctoral research fellow at the Centre for European Islamic Thought at the University of Copenhagen, Denmark, and the Erlangen Centre for Islam and Law in Europe at the Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg. Riem Spielhaus is a member of the Rat für Migration (Council for Migration).

Research Interests

Besides her work on the representation of Islam in textbooks, she has contributed to research on female authorities in Islam, the institutionalisation of Islam, the political participation and religious practices of Muslims in Europe, and the production of knowledge about Muslims in Europe.

Projects

Completed projects

Awards

  • Renate Wittern Sternzel Prize 2014 for the Promotion of Equality and Diversity, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • Augsburg Academic Prize for Intercultural Studies 2010, prize for the best PhD dissertation or postdoctoral thesis

Interviews

Publications (Selection)

  • Jan Düsterhöft and Riem Spielhaus (2024): Wissensvermittlung zum Islam und Islambilder im schulischen Unterricht: Eine Expertise. Berlin: Senatsverwaltung für Arbeit, Soziales, Gleichstellung, Integration, Vielfalt und Antidiskriminierung.
  • Riem Spielhaus (2023): Umgang mit religiöser Pluralität: Ein Jahrhundert Religionsverfassungsrecht. In Vanessa Rau und Mahyar Nicoubin (eds.): Religionsverfassungsrecht revisited: Religion, Säkularität und Gesellschaft im Wandel. bpb Schriftenreihe, Vol. 10822. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, p. 109–128.
  • Ernesto William De Luca, Francesca Fallucchi, Bouchra Ghattas and Riem Spielhaus (2023): The Digital Transformation Processes for Supporting Digital Humanities Researchers. Journal of Documentation 80(2), pp. 378–391. doi.org/10.1108/JD-07-2022-0143
  • Riem Spielhaus and Raida Chbib (2023): On their Own Terms – Women in Islamic Communities and Public Debates in Western Europe. In: Naime Çakir, Raida Chbib und Meltem Kulaçatan (eds.): Muslimische Perspektiven auf Geschlechterverhältnisse. Islam im Kontext, Vol. 1. Berlin: EB-Verlag.
  • Jan Düsterhöft and Riem Spielhaus (2023): Beratungs- und Bildungsangebote für (potenziell) von antimuslimischem Rassismus betroffenen Jugendlichen. In: Annika Jungmann und Joachim Langner (eds.): Auseinandersetzung mit antimuslimischem Rassismus unter (potenziell) betroffenen Jugendlichen. München / Halle (Saale).
  • Düsterhöft, Jan, Riem Spielhaus and Radwa Shalaby. Schulbücher und Muslimfeindlichkeit: Zur Darstellung von Musliminnen und Muslimen in aktuellen deutschen Lehrplänen und Schulbüchern. Eckert. Dossiers 2 (2023). urn:nbn:de:0220-2023-0063
  • Pickel, Susanne, Gert Pickel, Oliver Decker, Immo Fritsche, Michael Kiefer, Frank M. Lütze, Riem Spielhaus and Haci-Halil Uslucan (eds.) (2023): Gesellschaftliche Ausgangsbedingungen für Radikalisierung und Co-Radikalisierung. Politik und Religion. Wiesbaden: Springer VS.
  • Shalaby, Radwa and Riem Spielhaus (2023): Islam und Islamismus im Kontext von politischem Extremismus in aktuellen Schulbüchern für den Politikunterricht. In: Susanne Pickel, Gert Pickel, Oliver Decker, Immo Fritsche, Michael Kiefer, Frank M. Lütze, Riem Spielhaus and Haci-Halil Uslucan (eds.): Gesellschaftliche Ausgangsbedingungen für Radikalisierung und Co-Radikalisierung. Politik und Religion. Wiesbaden: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-40559-5_10
  • Leonhard Birnbacher, Judith Durand, Anke Költsch, Patrick Mielke, Riem Spielhaus, Katharina Stadler (2023): Bildung und Demokratie: Empirische Perspektiven auf Kita und Schule. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.
  • Henne, Kathrin, Sören Meier and Riem Spielhaus (2023): Forschungsdaten zu Leitfächern der Politischen Bildung in Deutschland: Gesetze, Lehrpläne, Schulbücher für die Sekundarstufen I und II in allgemeinbildenden und beruflichen Schulen. Eckert. Dossiers 1. urn:nbn:de:0220-2023-0054
  • Kübra Akdemir, Batol Kobeissi, Felicitas Macgilchrist and Riem Spielhaus (2023): Herausforderungen und Ziele des Islamischen Religionsunterrichts – eine Untersuchung von Bildungsmedien und deren Aneignung im Unterricht. In: Körs, Anne (ed.) Islamischer Religionsunterricht in Deutschland. Wiesbaden: Springer VS, p. 141–162. DOI: 10.1007/978-3-658-39143-0_8
  • Cetin, Önder and Riem Spielhaus (2022): Konstruktionen des türkischen Selbstbilds in Schulbüchern für den Herkunftssprachlichen Türkischunterricht von 1991 bis 2017. Eckert. Dossiers 1, urn:nbn:de:0220-2022-0059.
  • Francesca Fallucchi, Bouchra Ghattas, Riem Spielhaus and Ernesto William De Luca (2022): Quantitative and Qualitative Analysis of Arabic Textbooks.Future Internet 14(8), 237.
  • Marko Pecak, Riem Spielhaus and Simona Szakács-Behling (2022): Between Antigypsyism and Human Rights Education: A Critical Discourse Analysis of the Representations of the Roma Holocaust in European Textbooks.Critical Romani Studies 4(2), p. 100–120.
  • Riem Spielhaus (2022): Der lange Schatten des antimuslimischen Rassimus. In: Meron Mendel / Saba-Nur Cheema / Sina Arnold (eds): Frenemies: Antisemitismus, Rassismus und ihre Kritiker*innen. Berlin: Verbrecher Verlag, p. 143–147.
  • Viola Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme and Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022.
  • Viola Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme and Riem Spielhaus (2022): Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft – Problemaufriss und Konzeption des Bandes. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 11–45.
  • Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus, Viola B. Georgi, Martin Lücke, Sebastian Bischoff, Christine Chiriac, Cornelia Chmiel, Sina Isabel Freund und Lena Kahle (2022): Methodisches Vorgehen. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 47–60.
  • Christine Chiriac und Riem Spielhaus (2022): Geschichtskultureller Wandel, Migrationsgesellschaft und historisches Lernen aus der Perspektive von Akteur:innen der Bildungsmedienproduktion. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 227–278.
  • Sebastian Bischoff, Lena Kahle, Martin Lücke und Riem Spielhaus (2022): Geschichtskultureller Wandel im Vergleich. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 283–295.
  • Johannes Meyer-Hamme, Cornelia Chmiel und Riem Spielhaus (2022): Fallbeschreibungen im Vergleich: Ähnlichkeiten, Widersprüche, Spannungsfelder. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 323–330.
  • Riem Spielhaus, Carolin Bätge und Imke Rath (2022): Perspektiven, Narrative, Zwischentöne - Impulse für den schulischen Geschichtsunterricht. In: Viola B. Georgi / Martin Lücke / Johannes Meyer-Hamme / Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, p. 349–359.
  • Maral Jekta, Miriam Kurz, Götz Nordbruch, Katharina Reinhold, Christian Saßmannshausen, Radwa Shalaby, Riem Spielhaus (eds): Islamistische und rassistische Anschläge – ein Thema für Unterricht und Schule. Handreichung, Berlin: ufuq.de – Jugendkulturen, Islam und politische Bildung, 2021
  • Sammler, Steffen; Otto, Marcus and Spielhaus, Riem (2021): ‘Womit werden wir in Zukunft lernen? Bildungsmedien zwischen medialem Wandel und gesellschaftlichen Herausforderungen’. In: Eine österreichische Schulmedientradition. Festschrift zum 100-jährigen Jubiläum des Verlags „Jugend & Volk“; p. 25–32. Vienna: Jugend & Volk / Westermann.
  • Spielhaus, Riem (2021): ‘Islam’. In: Begriffe der Gegenwart: Ein kulturwissenschaftliches Glossar, edited by Schmidt-Lauber, Brigitta and Liebig, Manuel; 163–170. Köln: Böhlau Verlag.
  • Georg Eckert Institute for International Textbook Research (2021): Report on Palestinian Textbooks. urn:nbn:de:0220-2021-0020
  • Rath, Imke and Spielhaus, Riem (2021): Schulbücher und Antiziganismus: Zur Darstellung von Sinti und Roma in aktuellen deutschen Lehrplänen und Schulbüchern. Eckert. Dossiers 3. urn:nbn:de:0220-2021-0096.
  • Spielhaus, Riem (2021): ‘Antimuslimischer Rassismus’. In: Rassismuskritische Bildungsarbeit. Reflexionen zu Theorie und Praxis, edited by Fereidooni, Karim und Hößl, Stefan E.; 84–98. Frankfurt am Main: Wochenschau-Verlag.
  • Szakács-Behling, Simona; Bock, Anne-Kathrin; Keßler, C. I.; Macgilchrist, Felicitas and Spielhaus, Riem (forthcoming 2020): ‘Global Citizenship in Motion: Comparing Cross-Border Practices in German Schools Abroad’. In: Identities and Education: Comparative Perspectives in Times of Crisis, edited by Klerides, E. and Carney, S. London: Bloomsbury.
  • Spielhaus, Riem and Shehata, Ahmad (2020): ‘Ägyptische Schulbücher: Ein Umsturz kommt selten allein’. zenith 2020(2): 92–93.
  • Council of Europe (2020): ‘The Representation of Roma in European Curricula and Textbooks: Analytical Report’.
  • Otto, Marcus and Spielhaus, Riem (2020): ‘Schulbuch - Macht - Migration. Die Anrufung von Subjekten der Migration in Aufgabenstellungen’. In: Migration und Bildungsmedien, edited by Schütze, Sylvia and Matthes, Eva; 279–289. Bad Heilbrunn: Verlag Klinkhardt.
  • Otto, Marcus; Sammler, Steffen and Spielhaus, Riem (2020). ‘„Krisen“ als Seismografen gesellschaftlichen Wandels und Gegenstand schulischer Bildungsmedien’. In: Handbuch Krisenforschung, edited by Bösch, Frank; Deitelhoff, Nicole; Kroll, Stefan; 93–108. Wiesbaden: Springer Verlag.
  • De Luca, Ernesto William and Spielhaus, Riem (2019). ‘Digital Transformation of Research Processes in the Humanities’. In: Metadata and Semantic Research, edited by Garoufallou, Emmanouel; Fallucchi, Francesca and De Luca, Ernesto William; 343–353. Wiesbaden: Springer Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2019). ‘Islam and Feminism: German and European Variations on a Global Theme’. In: Muslim Women and Gender Justice, edited by El Omari, Dina; Hammer, Juliane and Khorchide, Mouhanad; 46–61. Routledge.
  • Supik, Linda and Spielhaus, Riem (2019). ‘Special Issue: Matters of Classification and Representation: Quantifying Ethnicity, Religion and Migration introduction’. Ethnicities (Journal) 19(3): 455–468.
  • Johansen, Birgitte Scheperlen und Spielhaus, Riem (2019). ‘Quantitative Knowledge Production on Muslims in Europe as a Practice of "Secular Suspicion"’. In: Secular Bodies, Affects and Emotions: European Configurations, edited by Scheer, Monique; Fadil, Nadia and Johansen, Birgitte Scheperlen; 171–185. London: Bloomsbury Publishing.
  • Štimac, Zrinka and Spielhaus, Riem (eds.) (2018): Schulbuch und religiöse Vielfalt. Interdisziplinäre Perspektiven. (Eckert. Die Schriftenreihe 143). Göttingen: V&R unipress.
  • Štimac, Zrinka und Spielhaus, Riem (2018): ‘Perspektiven für die Schulbuch- und Religionsforschung – Eine Einleitung’. In: Schulbuch und religiöse Vielfalt. Interdisziplinäre Perspektiven. Eckert. Die Schriftenreihe 143, edited by Štimac, Zrinka and Spielhaus, Riem; 11–26. Göttingen: V&R unipress.
  • Spielhaus, Riem (2018). ‘Der Umgang mit innerreligiöser Vielfalt im Islamischen Religionsunterricht in Deutschland und seinen Schulbüchern’. In: Schulbuch und religiöse Vielfalt. Interdisziplinäre Perspektiven. Eckert. Die Schriftenreihe 143, edited by Štimac, Zrinka and Spielhaus, Riem; 93–116. Göttingen: V&R unipress.
  • Foroutan, Naika; Karakayali, Juliane and Spielhaus, Riem (eds.) (2018). Postmigrantische Perspektiven: Ordnungssysteme, Repräsentationen, Kritik. Frankfurt/M.: Campus Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2018): ‘Wenn Angst regiert’.der Freitag 49(2018).
  • Spielhaus, Riem (2018). ‘Zwischen Migrantisierung von Muslimen und Islamisierung von Migranten’. In: Postmigrantische Perspektiven: Ordnungssysteme, Repräsentationen, Kritik, edited by Foroutan, Naika; Karakayali, Juliane and Spielhaus, Riem; 129–143. Frankfurt/M.: Campus Verlag.
  • Stimac, Zrinka  and Spielhaus, Riem (2018). ‘Schulischer Religionsunterricht im Kontext religiöser und weltanschaulicher Pluralität’. Aus Politik und Zeitgeschichte 28-29(6): 41–46.
  • Spielhaus, Riem and  Mühe, Nina (2018). Islamisches Gemeindeleben in Berlin. Berlin: Erlanger Zentrum für Islam und Recht in Europa. Erlangen: EZIRE
  • Spielhaus, Riem and Johansen, Birgitte Schepelern (2018). ‘Die Vermessung der Muslime: Ein Jahrzehnt quantitativer Forschung zu Muslimen in Westeuropa’. In: Der inspizierte Muslim: Zur Politisierung der Islamforschung in Europa, edited by Amir-Moazami, Schirin; 125–157. Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2018). ‘Islamischer Religionsunterricht’. In: Handbuch Interkulturelle Pädagogik, edited by Gogolin, Ingrid; Georgi, Viola B.; Krüger-Potratz, Marianne; Lengyel, Drorit and Sandfuchs, Uwe; 534–538. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
  • Spielhaus, Riem (2018). ‘Witze über oder mit Jüdinnen*Juden und Muslim*innen? Humor als entwaffnendes Mittel des Dialogs’. In: Fremdgemacht & Reorientiert: jüdische-muslimische Verflechtungen, edited by Keskinkilic, Ozan Zakariya and Langer, Armin; 249–261. Berlin: Yilmaz-Günay.
  • Ide, Tobias; Alwan, Abdulkhaleq; Bader, Khalil; Dougui, Noureddine; Husseini, Maysoun; Imad, Elarbi; Marzouk, Farouk Gaafar Abdel Hakim; Moustafa, Amany M. Taha and Spielhaus, Riem (2018). ‘The Geopolitics of Environmental Education: An Analysis of School Textbooks in the MENA Region’. Journal of Educational Media, Memory, and Society 10(2): 64–83.
  • Spielhaus, Riem (2017). ‘"Don't panic, I'm Islamic": Handlungsmächtigkeit durch Kunst und Kultur’. In: Kann Kultur Europa retten?, edited by Grätz, Ronald; 165–176. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung (Bundeszentrale für Politische Bildung: Schriftenreihe).
  • Spielhaus, Riem and Larsson, Göran (2017). ‘Europe with or without Muslims: Creating and Maintaining Cultural Boundaries’. In: Cultural Borders of Europe: Narratives, Concepts and Practices in the Present and Past, edited by Andrén, Mats; Lindkvist, Thomas; Söhrman, Ingmar and Vajta, Katharina; 40–53. New York: Berghahn Books (Making sense of history: Studies in historical cultures; 30).
  • Spielhaus, Riem and Thiede, Jil Annik (2017). ‘Staat und Religionen nach dem Grundgesetz’. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung (Themenblätter im Unterricht; 115).
  • Spielhaus, Riem (2017). ‘Wider die Selbstisolierung’. Herder Korrespondenz 4(4): 6.
  • Spielhaus, Riem (2017). ‘Wandel der Gesellschaft – gesellschaftlicher Wandel: Impuls 2. Publikum im Wandel’. Standbein Spielbein 107(4): 32–36.
  • Spielhaus, Riem (2017). ‘Deutschland, wir müssen reden!: Integrationsdebatten in der kabarettistischen und stand-up Performance von Humoristen muslimischer Herkunft’. In: (Un)Komische Wirklichkeiten: Komik und Satire in (Post-)Migrations- und Kulturkontexten, edited by Leontiy, Halyna; 113–131. Wiesbaden: Springer Verlag.
  • Bätge, Carolin and Spielhaus, Riem (eds.) (2016). ‘Humor im Islam? Muslimische HumoristInnen’. Online-Ressource.
  • Hummel, Klaus; Kamp, Melanie and Spielhaus, Riem (2016). ‘Herausforderungen der empirischen Forschung zu Salafismus: Bestandsaufnahme und kritische Kommentierung der Datenlage’. Frankfurt am Main: Reihe "Salafismus in Deutschland", HSFK Report, no. 1/2016, Leibniz-Institut Hessische Stiftung Friedens- und Konfliktforschung.
  • Spielhaus, Riem (2016). ‘Die Neuen Deutschen im postmigrantischen Deutschland’. Forschungsjournal Soziale Bewegungen 29(2): 88–93.
  • Spielhaus, Riem (2016). ‘Brauchen wir eigentlich wirklich mehr Forschung zum Salafismus? Und wenn ja: welche?’ In: Salafismus und Dschihadismus in Deutschland: Herausforderungen für Politik und Gesellschaft, edited by Junk, Julian and Biene, Janusz; 105–113. Frankfurt am Main: Sicherheitspolitik - Blog Fokus.
  • Hummel, Klaus; Kamp, Melanie; Spielhaus, Riem; Stetten, Lina-Maraike and Zick, Andreas (2016). ‘Datenlage und Herausforderungen Empirischer Forschung’. In: Salafismus und Dschihadismus in Deutschland: Ursachen, Dynamiken, Handlungsempfehlungen, edited by Biene, Janusz; 43–77. Frankfurt am Main: Campus Verlag.
  • Spielhaus, Riem and Herzog, Martin (2016). ‘Religionspolitische Ansätze und Maßnahmen zur rechtlichen Anerkennung des Islams’. Kirche und Recht - Zeitschrift für die kirchliche und staatliche Praxis 22(1): 14–36.
  • Spielhaus, Riem (2016). ‘Islam in Deutschland’. In: Journalisten-Handbuch zum Thema Islam, 38–66. Mediendienst Integration.
  • Spielhaus, Riem and Herzog, Martin (2015). Die rechtliche Anerkennung des Islams in Deutschland - Ein Gutachten für die Friedrich-Ebert-Stiftung. Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung.
  • Spielhaus, Riem and Herzog, Martin (2015). ‘Located within German Law? Islamic Organisations in Germany under Private and Public Law’. Journal of Religion in Europe 8(3-4): 419–443.
  • Spielhaus, Riem (2015). ‘Salafismus, Jihadismus und Islamismus in Deutschland’. In: Jahrbuch Extremismus & Demokratie (E & D) 27, edited by Backes, Uwe; Gallus, Alexander and Jesse, Eckhard; 247–269. Baden-Baden: Nomos Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2014). ‘Ein Muslim ist ein Muslim, ist ein Muslim ... oder? Jugendliche zwischen Zuschreibung und Selbstbild’. In: Integration versus Salafismus. Identitätsfindung muslimischer Jugendlicher in Deutschland, edited by El-Gayar, Wael and Strunk, Katrin; 20–37. Schwalbach: Wochenschau Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2014). ‘Germany’. In: The Oxford Handbook of European Islam, edited by Cesari, Jocelyne; 104–157. New York: Oxford University Press.
  • Spielhaus, Riem (2013). ‘Europe’. In: The Oxford Encyclopedia of Islam and Women, edited by DeLong-Bas, Natana J.; 523-525. New York: Oxford University Press.
  • Spielhaus, Riem (2013). ‘Clichés are funny as long as they happen on Stage: Comedy as political Criticism’. In: Muslim Political Participation in Europe, edited by Nielsen, Jørgen; 322–338. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Spielhaus, Riem (2013). ‘Narratives of Belonging and Exclusion: Offering the Museum for Islamic Art as a Lieu d’identité for Muslims’. In: Islam and the Politics of Culture in Europe: Memory, Aesthetics, Art, edited by Frank, Peter; Dornhof, Sarah and Arigita, Elena; 75–91. Bielefeld: transcript.
  • Spielhaus, Riem (2013). ‘Vom Migranten zum Muslim und wieder zurück – Die Vermengung von Integrations- und Islamthemen in Medien, Politik und Forschung’. In: Islam und die deutsche Gesellschaft, edited by Meyer, Hendrik et al.; 169–194. Wiesbaden: VS-Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2012). ‘Making Islam relevant: Female Authority and Representation of Islam in Germany’. In: Women, Islam and Mosques: Changes in Contemporary Islamic Authority, edited by Kalmbach, Hillary and Bano, Masooda; 437–455. Leiden: Brill.
  • Johansen, Brigitte Schepelern and Spielhaus, Riem (2012). ‘Counting deviance. Revisiting a decade's production of surveys among Muslims in Western Europe’. Journal of Muslims in Europe 1(1): 81–112.
  • Färber, Alexa; Spielhaus, Riem and Binder, Beate (2012). ‘Von der Präsenz zur Artikulation: islamisches Gemeindeleben in Hamburg und Berlin aus der Perspektive der Stadtforschung’. In: Jahrbuch StadtRegion 2011/2012. Schwerpunkt: Stadt und Religion, 61–78. Opladen: Budrich.
  • Spielhaus, Riem (2011). Wer ist hier Muslim? Die Entwicklung eines islamischen Bewusstseins in Deutschland zwischen Selbstidentifikation und Fremdzuschreibung. Würzburg: Ergon Verlag.
  • Spielhaus, Riem (2011). ‘Measuring the Muslim: about Statistical Obsessions, Categorizations and the Quantification of Religion’. In: Yearbook of Muslims in Europe 2010, edited by J. S. Nielsen et al., 695–715. Leiden: Brill.
  • Spielhaus, Riem (2010). ‘Media Making Muslims – The Construction of a Muslim Community through Media Discourse’. Contemporary Islam 4(1): 11–27.
  • Heine, Peter and Spielhaus, Riem (2010). ‘The Distribution of Muslims throughout the World: Figures and Information on the Present Situation’. In: Islam in the World Today. A Handbook of Politics, Religion, Culture, and Society, edited by Ende, Werner and Steinbach, Udo; 105–126. Ithaca: Cornell University Press.
  • Shooman, Yasemin and Spielhaus, Riem (2010). ‘The Concept of the Muslim Enemy in the Public Discourse’. In: Muslims in Europe and the United States after 9/11, edited by Cesari, Jocelyne; 198–228. London: Routledge.
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