Teaching The Teachers: A Multi-Perspective Approach to The First World War in The Classroom

The narratives about the First World War to be found in current textbooks continue to feature notably different emphases despite the advance of globalisation.

Proceeding from this observation, this project, which builds on the study "1913 - 2013. A Student's life in Braunschweig", sought to illuminate these differences in emphasis using a synchronically and diachronically comparative approach. The second step in the project exposed teachers to a range of views on the First World War, exhibiting as much contrast as possible, in order to increase their awareness of the various ways in which people have interpreted the twentieth century’s founding trauma in different places and different periods of history. The resulting teacher training modules were assessed with regard to issues raised by theories of memory. One of the central interests in this endeavour was to observe how teachers engage with and handle different patterns of interpretation arising from specific cultures of memory.  This revealed that teachers from different (national) contexts interpreted the same excerpts from textbooks differently.

  • Publications

    • Christophe, Barbara und Kerstin Schwedes: Persistent Differences and Vagueness. Textbook Narratives about the First World War. In: The Long End of the First World War, edited by Bromber, Katrin; Lange, Katharina; Liebau, Heike und Anorthe Wetzel. Frankfurt a. M. : Campus, 2018, p. 209-234.
    • Christophe, B., Friedl, S., Schwedes, K. (2015): 'Didaktische Prinzipien und Herausforderungen im Spiegel von Schulbüchern'. In: B. Christophe, K. Schwedes (eds): Schulbuch und Erster Weltkrieg. Kulturwissenschaftliche Analysen und Geschichtsdidaktische Überlegungen (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht), 93-154.
    • Christophe, B., Schwedes, K. (2015): 'Den Ersten Weltkrieg Erzählen: Schulbücher als Erinnerungstexte lesen'. In: B. Christophe, K. Schwedes (eds): Schulbuch und Erster Weltkrieg. Kulturwissenschaftliche Analysen und Geschichtsdidaktische Überlegungen (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht), 15-92.
    • Christophe, B., Schwedes, K. (2015) 'Einleitung'. In: B. Christophe, K. Schwedes (eds): Schulbuch und Erster Weltkrieg. Kulturwissenschaftliche Analysen und Geschichtsdidaktische Überlegungen (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht), 7-15.
    • Kerstin Schwedes: 'Bildung und Schule im Kaiserreich unter Wilhelm II'. In: 1914 ... schrecklich kriegerische Zeiten. Ausst.Kat. Braunschweigisches Landesmuseum, edited by Otte, Wulf; Pöppelmann, Heike; Zimmermann, Ole. Braunschweig: Appelhans, 2014, p. 80-89.
    • Christophe, B. (2014): Der Erste Weltkrieg in Internationalen Schulbüchern: Kulturwissenschaftliche Analysen und Geschichtsdidaktische Anregungen. Eckert.Working Papers 7.
    • Christophe, B., Schwedes, K., Friedl, S. (2015): Schulbuch und Erster Weltkrieg. Kulturwissenschaftliche Analysen und geschichtsdidaktische Überlegungen (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht).

sroll-to-top