Award Winners
2024
RESEARCH AWARD
Schools and Screens: A Watchful History
RESEARCH AWARD
Geschichten im digitalen Raum. Historisches Lernen in der „App in die Geschichte“
2022
RESEARCH AWARD
Echoing Events. The Perpetuation of National Narratives in English and Dutch History Textbooks, 1920-2010 [more]
AWARD FOR YOUNG ACADEMICS
"Unser neues Fach". Konstruktion von gesellschaftswissenschaftlichen Integrationsfächern - eine theoretische Annäherung und empirische Beobachtungen am Beispiel von Schulbüchern für 'Gesellschaftslehre' in Niedersachsen
[‘Our new subject’. The construction of social studies integration subjects – a theoretical examination and empirical observations based on social studies textbooks for Lower Saxony]
2020
RESEARCH AWARDS
Beyond Textbooks – Das Schulbuch als Medium zur kulturellen Demokratisierung Westdeutschlands, 1944-1952
[Beyond Textbooks – The textbook as a medium of cultural democratisation in West Germany , 1944-1952]
Stunde null, Wirtschaftswunder, Mangelwirtschaft – gegenwärtige Schulgeschichtsbücher zwischen historischem Lernen und normativer Darstellung
[Zero hour, the German economic miracle, shortage economy – current textbooks caught between historical learning and normative presentations]
2018
RESEARCH AWARD
Sprachlich vermittelte Geschlechterkonzepte. Eine diskurslinguistische Untersuchung von Schulbüchern der Wilhelminischen Kaiserzeit bis zur Gegenwart [The Linguistic Conveyance of Gender Concepts. Applying Discourse Linguistics to a Study of Textbooks from the Wilhelmine Period until the Present Day] [more]
AWARD FOR YOUNG ACADEMICS
History on Whose Terms? Reading about Women and Gender in Two South African History Textbook Series [more]
2016
RESEARCH AWARD
Weltanschauung als Erzählungskultur. Zur Konstruktion von Religion und Sozialismus in Staatsbürgerkundeschulbüchern der DDR [Ideology as Narrative Culture. On the Construction of Religion and Socialism in Civic Education Textbooks in the GDR]
Dr Anja Kirsch
AWARD FOR YOUNG ACADEMICS
Digitale Bildungsmedien. Welche Faktoren beinflussen die Strategien der Schulbuchverlage? [Digital Educational Media. What Influences the Strategies of Educational Publishers?]
Anna Heym
2014
RESEARCH AWARD
Europeanization without Europe? The Institutionalization of World Culture in the Post-1989 Romanian School
Dr Simona Szakács
AWARD FOR YOUNG ACADEMICS
Memoria Histórica in der Schule. Eine Analyse der Geschichtsbilder spanischer Jugendlicher am Beispiel von Gymnasiasten aus der Provinz Málaga [Memoria Histórica in Schools. Analysing Conceptions of History of Spanish Youths through a Study of Grammar School Pupils in the Province of Málaga]
Kathrin Zehr
2012
RESEARCH AWARD
Textbooks as Mediators in the Intellectual Project of History Education
Dr Katalin Morgan
2010
RESEARCH AWARD
„…und der Zukunft zugewandt“. Ideologische Erziehung im Geographieunterricht der DDR [‘... and turning to the future’. Ideological Narratives in Geography Teaching in the GDR]
Dr Alexandra Budke