Social polarisation and perceived threats as drivers of radicalisation and co-radicalisation among young people and post-adolescents
This project investigates empirically recognised social aspects of a spiral of radicalisation that have not yet been considered together in context and will develop preventative measures for the education sector based on its findings. The central research question behind this cooperation project, involving institutions in Duisburg, Leipzig, Osnabrück and Braunschweig, asks: Which collective intervention approaches can be identified in the radicalisation and co-radicalisation of young people and post-adolescents?
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Aims
A workshop concept for educational media publishers will be developed, with that it would be possible to determine publisher's needs in dealing with issues related to Islam and to transfer the project results. The aim is to provide suggestions for teaching units addressing Islam in subjects that take account of the current interweaving of religious and political discourses and are suitable for effectively counteracting (co)radicalization tendencies.
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Methodology
As part of this joint project the team at the Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute (GEI) are undertaking a baseline study of the portrayal of Islam in German textbooks. The findings will contribute to the development of pedagogical concepts and teaching materials, which will be developed during the project and consequently published on the online platform Zwischentöne [Nuances] run by the GEI.
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Results
Publications
- Shalaby, Radwa and Riem Spielhaus (2023): Islam und Islamismus im Kontext von politischem Extremismus in aktuellen Schulbüchern für den Politikunterricht. In: Susanne Pickel, Gert Pickel, Oliver Decker, Immo Fritsche, Michael Kiefer, Frank M. Lütze, Riem Spielhaus and Haci-Halil Uslucan (eds.): Gesellschaftliche Ausgangsbedingungen für Radikalisierung und Co-Radikalisierung. Politik und Religion. Wiesbaden: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-40559-5_10
- Kurz, Miriam, Radwa Shalaby und Riem Spielhaus: »Islam und Gender im Schulbuch«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Spielhaus, Riem and Radwa Shalaby: »Islam(ismus) in Politikschulbüchern«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Albers, Till Nima: »Scharia, Kreuz und Grundgesetz – Religionsverfassungsrecht in einer pluralen Gesellschaft«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Meyer-Hamme, Johannes: »Kreuzzüge multiperspektivisch? Ja sicher, aber wie?«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Rêbwar, Eyşan: »Orientalismus im Schulbuch«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Beusmann, Laura: »Die alten Araber: Die fast vergessenen Vordenker der vermeintlich westlichen Philosophie«, handout accompanying the webtalk series Islam im Schulbuch – diversitätssensibel und multiperspektivisch?!, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2022.
- Pickel, Susanne, Rauf Ceylan, Oliver Decker, Immo Fritsche, Frank Lütze, Gert Pickel, Riem Spielhaus, Hacı-Halil Uslucan, Cemal Öztürk, Kazim Celik, Fabian Hess, Fatih Kaya, Peter Krumpholz, Marvin Mücke, Verena Schneider, Elke Seiler, Radwa Shalaby: Radikaler Islam vs. radikaler Anti-Islam: Gesellschaftliche Polarisierung und wahrgenommene Bedrohung als Triebfaktoren von Radikalisierungs- und Co-Radikalisierungsprozessen bei Jugendlichen und Post-Adoleszenten – ein Literaturbericht. RIRA, 2021.
- Matuschik, Julius: Handout zur diversitätssensiblen Bebilderung von Islamthemen. Handout accompanying the workshop "Mach Dir (k)ein Bild? Bilder im Islam, Bilder über den Islam" on 17./18.06.2021, edited by: Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute and Museum für Islamische Kunst (Museum for Islamic Art) – Staatliche Museen zu Berlin, 2021.
- Maral Jekta, Miriam Kurz, Götz Nordbruch, Katharina Reinhold, Christian Saßmannshausen, Radwa Shalaby, Riem Spielhaus (eds.): Islamistische und rassistische Anschläge – ein Thema für Unterricht und Schule. Handreichung. Berlin: ufuq.de, 2021.