GLOTREC - Netzwerk und Aktivitäten

GLOTREC stärkt als strategische Maßnahme des GEI die Bereiche Infrastrukturentwicklung, Internationalisierung und anwendungsbezogene inter- und transdisziplinäre Forschung im Bereich der schulbezogenen Bildungsmedien. Es vernetzt dabei die Expertise internationaler Communities der Bildungsmedienforschung durch interne Workshops. Der regelmäßige und langfristig angelegte Austausch fördert zum einen die Zusammenarbeit der Partnerinstitutionen bei überregionalen Forschungsfragen. Zum anderen werden technische Lösungen für die Zusammenführung und die weitere Erschließung digitaler Ressourcen wie Katalogdaten und digital zu erschließende Volltexte diskutiert und durch das GLOTREC-Team am GEI umgesetzt.

Aktivitäten

Konferenzen

  • Konferenz 2023, Budapest (ISCHE)

    International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 44, Budapest, Juli 2023: 

    Histories of Education and Reform: Traditions, Tensions and Transitions

    Programm siehe: http://www.reformpedagogiaiegyesulet.hu/wp-content/uploads/2023/07/ISCHE-44-programguide-2023.pdf

    Panel "Central- and South America on the Move", 20. Juli 2023

    Eugenia Roldán Vera: The Introduction of Intuitive Teaching in Late Nineteenth Century Mexico  


  • Konferenz 2023, Essen

    Studi-Buch Interdisciplinary Text-As-Data Workshop, Essen, 23. Mai 2023

    Mit Beiträgen von:

    Nieländer, Maret (GEI, Beitrag): Data Report: Historical Textbooks as NLP-treated Full Texts - The "GEI-Digital-2020" Corpus

    Scheel, Christian (GEI, Beitrag): Data Report: Finding and Researching with Metadata - Working with the International TextbookCat (ITBC)


  • Konferenz 2023, Braunschweig

    2nd GLOTREC Conference on research and research based digitisation

    20.-22. März 2023

    Mit Beiträgen von:

    Mariana Alcobre (Argentinien, Buenos Aires, Biblioteca Nacional de Maestros y Maestras/BNM): Women in school textbooks (1880-1930)

    Paulo Eduardo Dias de Mello (Brasilien, Ponta Grossa, Universidade Estadual Ponta Grossa/UEPG): The constitution of the "other" in the didactic historiography of Paraná (1876 to 1969) 

    María Isabel Orellana (Chile, Santiago de Chile, Museo de la Educación Gabriela Mistral/MEGM): Representation of the other as trhe expression of different attributes assigned by the dominant culture in Chile, between 1840 and 1940

    Luis Alfonso Alarcón Meneses (Kolumbien, Barranquilla, Universidad del Atlántico, Grupo de Investigaciones historias sobre identidad y nación): Discourses and representations about civilization-barbarism: the image of the other and otherness in Colombian school textbooks during the first half of the 20th century

    Yoel Cordoví Núñez (Kuba, Havanna, Instituto de Historia de Cuba): Building the Cuban Citizen: Representations and Use of History in School Books in Public, 1902-1930

    Serrao, Paula (Italien, Turin, Università degli Studi di Torino): The Image of the Other. "Otherness" and "normality" in School Textbooks

    Roldán Vera, Eugenia (Mexiko, Mexiko Stadt, CINVESTAV) und Rosalía Meníndez (Mexiko, Mexiko Stadt, UPN): Intuitive Teaching in Mexico

    Ossenbach, Gabriela (Spanien, Madrid, UNED): Intuitive Teaching in Spain

    Codoví, Yoel (Kuba, Havanna, Instituto de Historia de Cuba): Intuitive Teaching in Cuba

    Francesco Pongiluppi (Italien, Turin, Università degli Studi di Torino): Intuitive Teaching in Italy

    Mariana Alcobre (Argentinien, Buenos Aires, Biblioteca Nacional de Maestros y Maestras/BNM): 

    Circe Fernandez Bittencourt (Brasilien, São Paulo, Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação [FEUSP]) und  Paulo Eduardo Dias de Mello (Brasilien, Ponta Grossa, Universidade Estadual Ponta Grossa/UEPG): Intuitive Teaching in Brazil

    Maret Nieländer (Germany, Braunschweig, GEI): Personal Experiences in Using DH Tools in Cultural Studies Projects

    Ernesto De Luca (Germany, Braunschweig, GEI): User Research and Monitoring at GEI


  • Konferenz 2022, Mailand (ISCHE)

    International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 43, Mailand, August/September 2022:

    Histories of Educational Technologies. Cultural and Social Dimensions of Pedagogical Objects

    Organisation und Leitung von Panels sowie Beiträge siehe: https://www.ische.org/wp-content/uploads/2023/01/Book-of-Abstract-ISCHE-43-rev.pdf

    Panel "The Image of the Others. 'Otherness' and 'Normality' in School Textbooks", 31. August 2022 (Teil 1 und 2)

    Teil 1: Pongiluppi, Francesco (Turin, Università di Torino, Organisation); Serrao, Paula Alejandra (Turin, Università di Torino, Leitung); Ossenbach, Gabriela (Universidad Nacional de Ecucación a Distancia/UNED, Madrid, Koreferentin); Teil 2: Pongiluppi, Francesco (Turin, Università di Torino, Leitung); Bianchini, Paolo (Turin, Università di Torino, Koreferent)

    Alarcón Meneses (Kolumbien, Barranquilla, Universidad del Atlántico):  Discourses And Representations About Civilization-Barbarism: The Image Of The Other And Otherness In Colombian School Textbooks

    Bianchini, Paolo (Italien, Turin, Università di Torino): The Representation of Non-European Populations in Italian Textbooks

    Bermejo Malumbres, Mikel (Spanien, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia/UNED): The homogenisation of citizens through Grammar, Arithmetic and Manuscript school textbooks at the end of the 19th and beginning of the 20th century in Spain

    Ribeiro Ferreira, Angelo (Brasilien, Universidade Estudial de Ponta Grossa/UEPG): Representations Of Women And Gender In History Textbooks In Brazil In The Late 19th And Early 20th Centuries

    Serrao, Paula Alejandra (Italien, Turin, Università di Torino): Changes and continuities in textbooks of Italian schools in Buenos Aires (1867-1940)

    Pongiluppi, Francesco (Italien, Turin, Università di Torino): The Discourse of Nation-State And The Representation Of National Minorities Within Textbooks for Italian Schools Abroad

    Panel "Learning Technologies", 31. August 2022

    Roldan Vera, Eugenia (Mexiko, CINVESTAV); Meníndez, Rosalía (Mexiko, UPN): From Dialogues to Object Lessons: Textbooks About Nature in the Spnaish-speaking World Throughout the Long Nineteenth Century

    Panel "Material Histories of School Objects, 31. August 2022

    Leitung von Teil 3: Roldan Vera, Eugenia (Mexiko, CINVESTAV)


  • Konferenz 2021, Braunschweig (virtuell)

    1st GLOTREC Conference

    The Digitisation of Cultural Heritage Collections

    09 December 2021

    Mit Beiträgen von:

    Gabriela Ossenbach (Spanien, Madrid, UNED): Report "The diffusion of intuitive teaching through schoolbook publishing in Europe and Latin America, ca. 1880-1930"

    Paolo Bianchini (Italien, Turin, Univerità degli Studi di Torino): Report "Image of the Others. "Otherness" and "normality" in school textbooks"

    Offene Diskussion zum Thema "Digitisation in GLOTREC: Corpus generation, need for metadata, storage and exchange of data"


  • Konferenz 2021, Turin (virtuell)

    Education and cultural policy in Italian migrations, International Conference, organisiert und geleitet von Bianchini, Paolo; Pongiluppi, Francesco; Serrao, Paula Alejandra; unterstützt von GLOTREC; Turin, Università di Torino, 14.-16. Juli 2021

    mit Beiträgen folgender GLOTREC PartnerInnen:

    Fernandes Bittencourt, Circe (Brasilien, Universidade de São Paulo/USP): Kommentatorin

    Dias de Mello, Paulo (Brasilien, Universidade Estadual de Ponta Grossa): Immagini sugli immigranti italiani nella storiografia didattica del Paraná


  • Konferenz 2020, Turin (virtuell)

    Migration and Education. Sources, Researches and Methodologies, organisiert und geleitet von Bianchini, Paolo; Pongiluppi, Francesco; Serrao, Paula Alejandra; unterstützt von GLOTREC; Turin, Università di Torino, 2.-4. Dezember 2020

    mit Beiträgen folgender GLOTREC-PartnerInnen:

    Bianchini, Paolo (Italien, Turin, Università di Torino): Textbooks as a source between qualitytive and quantitative analysis

    Bittencourt, Circe & Paulo Mello de Dias (Brasilien, Universidade de São Paulo/USP): Images of indegenious people in school books in the first republican decades in  Brazil

    Mahamud Angulo, Kira (Spanien, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia/UNED): Contexts, textual units and language in qualitative textbook research

    Otto, Marcus (GEI): Analyzing the Construction of Migration and Integration in German school Textbooks - Methodological Considerations


Interne Workshops

  • Workshop Rahmenprojekt "Image of the Others"
    09.12.2022 (virtuell)
  • Workshop Rahmenprojekt "Intuitive Teaching" mit externen Experten
    22.05.2022 (virtuell)
  • Kolloquium "Dialogues on Writings of History and Digital Humanities"
    21.11.-25.11.2022 (Universidade de Ponta Grossa/UEPG, Brasilien)
  • Workshop "La difusión de la enseñanza intuitiva a través de la publicación de libros escolares en Europa y América Latina, ca. 1880-1930" mit Keynotes von Cristina Linares (Universidad Barcelona, IRBIO) und Kazumi Munakata (Ontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUCSP)
    27.04.2022 (virtuell)
sroll-to-top